Tuesday, June 26, 2012

بهرام مشیری: دکتر شجاع الدین شفا فردی فرومایه بود

قضیه مربوط به هفته نخست درگذشت دکتر شفا است. بهرام مشیری در برنامه روزانه خود نخست مقدمه چینی کرد و افاضات فرمودند که دکتر شفا معاون فرهنگی دربار بود و چند بار محمد رضا شاه او را بیرون کرد اما دوباره با واسطه و التماس برگشت . سپس افزود کتاب به سوی تمدن بزرگ  را شاه ننوشته بود و قضیه این بود که  یک روز دکتر شفا به دیدار شاه رفت و گفت: اعلاحضرت  بدهکارم لطفآ مقداری پول به من بدهید! شاه هم  گفت برو یک کتاب به نام من بنویس و از فروش آن بدهکاری ات را بده ! دکتر شفا هم چنین کرد و بدهکاری اش را از فروش کتاب داد وگر نه محمد رضا شاه که سواد نوشتن کتاب نداشت! مشیری سپس در نهایت شگفتی درفشانی فرمود و گفت : دکتر شفا شخصی فرومایه بود! آنگاه مشیری کتاب تولدی دیگر نوشته دکتر شفا را باز کرد و گفت کتاب میان مایه ای است! و یک پاراگراف آن را خواند و پس از هر جمله میگفت دکتر شفا اینجا راست میگه! .... گفتنی است اگر کسی دستی در نوشتن کتاب و مقاله داشته باشد می داند که حتا انتشار یک مقاله ۲-۳ برگی در یک ژورنال چه اندازه وقت گیر است و پس از پیش نویس آن بوسیله نویسنده، باید چند نفر که در همان رشته استاد هستند ( البته نه استاد تلویزیونی) آن را ویرایش کرده تا قابل چاپ باشد. بعید نیست که دکتر شفا نیز یکی از ویرایش گران کتاب شاه فقید بوده است. داستان بی پولی دکتر شفا با آن پست های اداری بالا و آن کتابهای پرفروشش که  دیگر شبیه جوک است. گزینش دانشمندی فرزانه مانند دکتر شفا در پست های اداری نکته ای بسیار مثبت در کارنامه پادشاهی پهلویست و به او این امکان را داد که در جهت فرهنگ سازی گامهای بسیار خوبی بردارددکتر شفا چند سال پیش در مصاحبه ای تلفنی در برنامه استاد ناصرانقطاع  فرمودند که با دیدن جوانان به آینده ایران بسیار امیدوارند و ادامه دادند جوانان ایران باید بدانند که بر طبق نظر بیشترتاریخدانان، ایران نخستین کشور واقعی جهان است و تاریخ کلاسیک جهان با ایران آغاز شده است. ایشان پیشگفتاری بسیار زیبا در کتاب تولدی دیگر نوشته اند و کشور های جهان را به سه دسته هزاره ای ، چند سده ای و چند دهه ای بخش بندی کرده اند. خدمات استاد فرزانه دکترشجاع الدین شفا تا دم مرگ به فرهنگ ایران بسیار زیاد است وهمه ما وام داراوهستیم.

درباره  دکتر شفا :
ترجمه‌ها:
  • «کمدی الهی» دانته در سه جلد با عنوان «دوزخ، برزخ و بهشت»
  • «بهشت گمشده» میلتون
  • «دیوان شرقی» گوته
  • «نغمه‌های شاعرانه» لامارتین
  • «آندره ژید»
تالیفات:
آخرین کتاب وی که به نام «حقوق بشر، قانون بیضه و بمب اتمی» در سال ۲۰۰۷ منتشر گردیده‌است.

سمت‌های اداری [ویرایش]

  • معاون فرهنگی دربار شاهنشاهی
  • سفیر بین‌المللی ایران در امور فرهنگی
  • رئیس کتاب‌خانه ملی پهلوی
  • دبیر کل شورای فرهنگی سلطنتی
  • دبیر کل انجمن بین‌المللی ایران شناسان

سمت‌های افتخاری [ویرایش]

جوایز [ویرایش]

11 comments:

  1. دوست عزیز آقای مشیری کاملاً درست می گوید. می دانید که زیاد حرف زدن به معنای زیاد دانستن نیست.مرحوم آقای شفا هم حرف زیاد زده ان. بیش از نیمی از حرف های ایشان کس شعر است به معنای واقعب کلمه. بی ادبی مرا ببخشید ولی واقعیتی است. داستان های زیادتری است در باره راطه آن مرحوم و شاه سابق.

    ReplyDelete
  2. بله بله ! بسی خندیدیم یعنی دکتر شفا از مشیری بیشتر حرف می زد؟! این داستان ها که شما و مشیری می گویید شاید برای پای منقل یا پیرزنهایی که هنگام سبزی پاک کردن ماهواره نگاه می کنند خوب باشد نه برای آدم چیز فهم

    ReplyDelete
  3. با احترامی که برای بهرام مشیری دارم منهم میگویم که ایشان " چیزه قهوه ای" خورده اند که بخواهند درباره دکتر شفا افاضه فرمائی کنند. دکتر شفا عضو بسیاری از اکادمیهای علمی دنیا بود و اقای مشیری یک کتاب هم در ردیف کتابهای او ندارد و هیچ مقام علمی هم در دنیا ندارد. این حرفهای او را باید در ردیف اشتباهات و ناکامل بودن بنیهٌ تفکری او دانست.

    ReplyDelete
    Replies
    1. با شما موافقم. درست می فرمائید

      Delete
  4. این چیزها چیه ؟ پیرزن های سبزی پاک کن ماهواره نگاه کن! آخر آدم با این ها سر منقل می نشیند؟ این چیزهارا از کجا یادگرفتی؟ آدم چیز فهم هم خودتی با آن مرحوم آقای شفا.
    راستی دوست عزیز می دانی مرکز دنیا کجاست؟ می دانی ما در کجای عالم ایستاده ایم؟ فکر می کنی آن چیزهایی را که شما و مرحوم آقای شفامی دانید، کسی دیگر نمی داند؟ و آن جیزها که به فکر شما رسیده به فکر دیارالبشری نرسیده ؟ و بقیه همه عقب مانده اند؟
    من البته در سلامت عقل آن که می خواهد در قرن بیست و یکم رژیم سلطانی را دوباره احیا کند - آن هم سی و چند سال پس از مرگ آن- شک دارم.

    ReplyDelete
    Replies
    1. خوب از یک مرید چشم و گوش بسته منبر آقای مشیری بیش از این انتظار نیست . در ضمن من با حکومت فردی بسیار مخالفم . پادشاهی هم اگر روزی به ایران برگردد، شاه تنها به عنوان یک سمبل وحدت ملی و تداوم فرهنگ ایران و مراسمی که بیشتر جنبه تشریفات دارد و نخست وزیر و دولت وقت آن را ندارد انجام می دهد و نه چیزی بیشتر. البته من آقای مشیری را مقصر نمی دانم ! مقصر ما ملتیم که به منبر خیلی علاقه داریم

      Delete
  5. ‫گرامی، میشود پیوند مربوط به این دو ویدیو از بهرام مشیری را که به شاهزاده و دکتر شفا اهانت کرده را معرفی کنید تا بهتر بشود این شخص را شناخت.
    ‫با سپاس.
    ‫پاینده ایران

    ReplyDelete
    Replies
    1. آقای مشیری به هیچ وجهه در ان دو ویدئو اهانت نکرده اند بلکه حقایق را بازگو کرده اند.

      Delete
  6. http://www.youtube.com/watch?v=UzvjFXQiO-s&feature=youtu.be
    این ویدیو توهین به شاهزاده هست ، آن که مربوط به استاد شفا هست مربوط به دو سال پیش هست و ویدیویی در دسترس نیست

    ReplyDelete
    Replies
    1. پس اگر ویدئویی از آن در دسترس نیست چطور شما می توانید با چنین اطمینانی چنین گفته هایی را به ایشان نسبت بدهید؟!!!!! پس تکلیف استحکام و استدلال در اتهامات وارده شما به ابشان چه میشود؟!!!!!

      Delete
    2. آیا فقط تیری در تاریکی انداخته اید؟

      Delete