Friday, June 8, 2012

تفاوت نواندیش دینی با ماله کش دینی چیست ؟

نو اندیش یا رفورمیست دینی کسی است که اشتباهات موجود در دین یا فرقه خود را می پذیرد و می کوشد ساختارها و بدعتهایی که در یک دین گذاشته شده را اصلاح کند و سیمایی نو از آن دین را بازتاب دهد . نو اندیشان دینی در تاریخ با استقبال زیادی از سوی کسانی که به خدا باور دارند اما از دست فساد دکانداران دینی خسته شده اند روبرو شده است . نمونه آشکار آن مارتین لوتر کشیش مسیحی قرنها ١٥ و ١٦ میلادی است که وجود کشیشها و کلیسای کاتولیک را از پایه به زیر پرسش کشید و گفت تنها رابط انسان با خدا، عیسی مسیح است و کلیسای کاتولیک و پاپ را که به مدت هزار سال اروپا را به تاریکی فرو برده بود فاقد صلاحیت دانست . نگاه نو او از مسیحیت با استقبال گسترده مسیحیان روبرو شد و موجب پروتستانیسم شد 

اما ماله کش دینی کسی است که بدون اینکه بخواهد تغییری اساسی در دین خود بوجود آورد تنها می کوشد تمام قوانین دینی و بدعت های فرقه خود را توجیه کند و با دلیل های مسخره واقعیت ها را وارونه جلوه دهد

 این روزها از این گونه ماله کشان در میان ایرانیان زیاد دیده می شوند که شامل آخوندهای اصلاح طلب و آخوندهای کت و شلواری که نام ملی-مذهبی را یدک می کشند می باشد. البته به دلیل انتقاد های زیادی که بر زندگی محمد وارد است ، مانند زنهای زیاد و کنیزداری و کشتارهای دسته جمعی که انجام داده نو آوری در این دین را نسبت به مسیحیت که پیامبر آن آزارش به مورچه هم نرسیده یا موسی که شخصیتی بیشتر افسانه ای است، مشکل می سازد . سابقه روحانیت شیعه با رده بندی های خاص مانند حجت السلام و آیت الله برمی گردد به زمان قاجاریه و احکام تقلید هم  سابقه ای طولانی در دین اسلام ندارد و تمام اینها نوعی بدعت در دین اسلام است و هاشم آقاجری که به درستی به آن اشاره کرد تا مرز اعدام پیش رفت ، اما ما تا به حال ندیده ایم یکی از این ماله کشان دینی مانند عبد العلی بازرگان این ساختارها را زیر پرسش بکشد یا حجت السلام اشکوری و کدیور که اصولا خودشان جزو این بدعت خرافی هستند .روحانیت زالو صفت  شیعه که خود بدعتی در اسلام است و موجب سیه روزی ایران در ٥٠٠ سال گذشته شده است هیچگاه صلاحیت وجودی آن توسط ماله کشان زیر پرسش نرفته است  و تنها گه گاهی به عملکرد برخی از آخوندهای حکومتی انتقادات سطحی کرده اند و از جایگاه آخوندهای غیر حکومتی یا نیمه حکومتی سرسختانه دفاع کرده اند.  یا اینکه درقران به آشکاری عنوان شده که فردی اگر کسی یا چیزی را واسطه بین خدا قرار دهد مشرک است اما آقای بازرگان وعبدالکریم سروش تا به حال پرستش یا مراد خواستن از قبرهای امامزاده ها را نه تنها هیچگاه مورد انتقاد قرار نداده اند بلکه همیشه به عنوان احترام به اعتقادات مردم از آن دفاع هم کرده اند.  یا مثلا هنگامی که به سن ٩ سالگی عایشه در هنگام ازدواج  اشاره می شود آقای بازرگان به دروغ می گوید عایشه ٢٠ ساله بوده است ! اینگونه افراد( ماله کشان ) نه تنها مورد استقبال مردم قرار نمی گیرند بلکه خشم و واکنش شدید مردم را برمی انگیزند زیرا شعور مردم را به بازی می گیرند 

No comments:

Post a Comment