Monday, July 1, 2013

زندگینامه دکتر محمد مصدق : روانی شدن ابوالحسن بنی صدر بدست رضا شاه (۱)



حمال سفری : سید ابوالحسن بنی‌صدر اقتصاد توحیدی دان و سیاست ندار اهل انقلاب اسلامی است. او در ۲ فروردین سال ۱۳۱۲ برابر با سال ۴۸ پیش از هجری پاریسی ( ه. پ ) در شهر همدان در خانواده ای مذهبی دیده به جهان توحیدی گشود. پدرش آیت الله  نصرالله بنی‌صدر از آخوندهای شهر همدان بود.

 ابول حسن در دوره رضا شاه پهلوی بدنیا آمد. نخستین  ضربه روانی که رضا شاه به ابول حسن زد دستور کشف حجاب در سال ۱۳۱۴ بود که در آن زمان ابول حسن تنها ۲ سال داشت و در اثر اشعه موی زنان کشف حجاب شده، بسیاری از سلول های مغزیش کشته شد .

 دومین ضربه روحی که رضا شاه به ابول حسن زد این بود که  حوزه علمیه  همدان  در سال‌ ۱۳۱۶  توسط‌ دولت‌ تصرف‌ و به‌ دبیرستان‌ زنگنه تبدیل‌ شد. گرچه در سال ۱۳۲۰ با سقوط رضا شاه پدر ابول حسن مدرسه را پس گرفت و آن را دوباره به  مدرسه آخوندی تبدیل کرد اما اثرات آن برای همیشه در روان و پیکر بنی صدر ماند.

ابول حسن قرار بود طبق روال دوره قاجار به مدرسه طلبگی برود و آخوند شود و جای پدر را گرفته، با سهم امام و رد مظالم و غبار روبی امام زاده ها زندگی بی دردسری داشته باشد، اما رضا شاه به دستور انگلستان آموزش و پرورش رایگان و مدرن آورد تا با آموزش دروس کفار غربی مردم را از اسلام دور کند . ابول حسن نیز مجبور شد مانند دیگر کودکان هم سن خود به مدرسه برود و به جای" ضرب زید عمرا" و کتاب شیرین حلیه المتقین، حساب هندسه و فیزیک و شیمی بخواند. ضربه سوم آنقدر بر ابول حسن جوان فشار آورد که علاوه برافزایش  خل و چلی دو تا گردو نیز زیر لپ هایش بیرون زد.

شاید برای خواننده این پرسش پیش آمده باشد که خب ! حالا اینها چه ربطی به دکتر مصدق داشت !؟ پاسخ : ربط داره جانم، چون دکتر مصدق هم در همون دوران زندگی می کرده است . تازه پس از اینکه ۵۰۰ بخش دیگه درباره ابول حسن گفتیم می خواهیم برویم سراغ جدول مندلیف که تقریبا در همان دوران کودکی دکتر مصدق انتشار یافت و تمام اوبیتال های اتمی و خواص عناصر جدول تناوبی را توضیح دهیم .

در بخش های بعدی اثرات روانی شدن ابول حسن  بر رفتار او از تهران تا پاریس را بررسی خواهیم کرد !
ادامه دارد ...

No comments:

Post a Comment