Friday, October 26, 2012

فیلم هالیوودی آرگو توهینی آشکار به فرهنگ و تاریخ ایران




فیلم سینمایی آرگو که درباره نجات ۶ نفر از دیپلماتهای سفارت امریکا در ایران است که بدست انقلابیون خط امام نیفتاده اند و با پاسپورت کانادایی موفق شدند از ایران بگریزند با نشان دادن نقشه ای از ایران هخامنشی و این جملات آغاز می شود : امپراتوری پرشیا که امروز کشور ایران خوانده می شود ۲۵۰۰ سال توسط پادشاهان اداره می شده که کارشان حمله و نسل کشی کشورهای دیگر بوده است و بر روی آن چند تصویر خشن و خون آلود از شاهان ایرانی که لباسی بدوی به شکل عرب ها پوشیده اند نمایش داده می شود.

سپس محمد رضا شاه آخرین شاه ایران فردی خوش گذاران و شکنجه گر  که خانمش شهبانو هر روز در وان شیر حمام می کرده و مردمش را فقیر نگه داشته بود معرفی می گردد همراه با نشان دادن عکسی از پادشاه ایران و ملکه ثریا در حال اسکی و سپس عکسی از یک پیره زن چادری فقیر ( این مونتاژها در میان خودمان برایتان آشنا نیست ؟). در سکانس بعد یک خانم با لهجه ایرانی ظاهر می شود و می زند به صحرای کربلای ۲۸ مرداد و اینکه اگر مصدق پایش  به کوفه رسیده بود الان دنیا گلستان شده بود و همین چیزهایی که همه ۶۰ سال است با آن آشنا هستیم. سپس گوینده آمریکایی در تایید حرف خانم و جوری که انگار محمد رضا شاه را آمریکایی ها در کوچه پیدا کردند و گذاشتند به جای مصدق همه کاسه کوزه ها را با همکاری آن خانم سر ۲۸ مرداد می شکند و با لحنی تحقیر آمیز ایرانیان را اکثریتی مسلمان شیعه سنتی که امریکا می خواست با زور و بوسیله محمدرضا شاه آنها را مدرن کند معرفی می کند ( توجه کنید که مدرنیته در ایران در دوران رضا شاه آغاز شده بود و اصلا ربطی به امریکا نداشت که بخواهد ما را با زور مدرن کند). سپس تمام مساله گروگان گیری را نیز به گردن شاه انداختند که دولت امریکا  در دوران دوری از وطن خیلی خوب از او پذیرایی کرده بود( خنده حضار!)... در طول فیلم چهره ایرانیان حتا آنها که با آمریکایی ها خوب برخورد می کردند به صورت خل و چل و پخمه گریم شده بودند. در فیلم هیچ اشاره ای به کمکهای دولت امریکا به خمینی از جمله کمک ۱/۵ میلیون دلاری به خمینی و میانجیگری بین خمینی و ارتش برای فریب دادن ارتش نشده بود . همچنین هیچ اشاره ای به قربانی کردن ایران و افغانستان برای ایجاد کمربند سبز اسلامی به  دور شوروی آن زمان نبود.

اما اصل سخن اینکه پرده نمایش کاملا گویای این بود که بخش پیشگفتار تاریخی آن با مشورت و نفوذ عزیزان توده ای -مصدقی طراحی شده بود . سخن من هم با آن بخش چپولی یا مذهبی طیف مصدقی ها نیست زیرا آنها که جهان وطن هستند و کلا دشمن فرهنگ و تاریخ ایران، اما آن بخشی که نام خود را ملییون گذاشته اند و آنقدر کارشان درست است که به تازگی امیر کبیر و قائم مقام فراهانی نیز در حزبشان ثبت نام کرده اند اگر می خواهند داستانهای عاشورای ۲۸ مرداد را به هالیوود ببرند یا حتا دلیل اصلی بیگ بنگ را ماجرای ۲۸ مرداد بدانند مشکلی نیست اما حواسشان باشد زیاد جو گیر نشوند و اینگونه کل تاریخ ایران زمین را به خاطر علاقه به پیشوا و نفرت از پهلوی در هالیوود سر نبرند. 

No comments:

Post a Comment