Friday, January 27, 2012

گفتگویی طنز آمیز با شیرین عبادی







مجری: خانم عبادی به برنامه ما خوش آمدید! امروز چه خبرهای مهمی در صحنه بین المللی بود؟ 

شیرین عبادی: امروز در زندان گوانتانمو شپس لگد زده بود به یکی از زندانیان بی گناه و مظلوم القاعده ! من هم نامه ای به بان کیمون دبیر سازمان ملل نوشتم و خواستار رسیدگی به این موضوع ناگوار شدم !

مجری: در ماهی که گذشت دیگه چه فعالیتی داشتین ؟

شیرین عبادی: هفته پیش در زندان ابوغریب یکی از محافظان آمریکایی به یک زندانی عراقی خندیده بود ! این خودش از مصادیق شکنجه روانی است و همچنین نژاد پرستی!  من این را پی گیری کردم که الان در دست بررسی است

 مجری: شما همیشه گفته اید هوادار اصلاحات تدریجی در نظام جمهوری اسلامی هستید و نه سرنگونی آن! لطفا بیشتر توضیح بدید

شیرین عبادی : بله روش پیشنهادی من خیلی عملی است! مثلا ما با پیگیری زیاد توانستیم قانون حضانت فرزندان را به نفع مادران تغییر بدیم  یا اینکه آیت الله های ایران پذیرفتند که سنگسار را به جای در ملاعام در خفا انجام بدهند که اینها همه دستاورد های بزرگی بود و من فکر می کنم به تدریج همه چیز درست بشه!

مجری: از دیدگاه شما اگر هاشمی رفسنجانی دوباره به قدرت برسه چه تغییری در اوضاع سیاسی ایران پیش میاد ؟

شیرین عبادی : عالی میشه! اون وقت من و مهدی هاشمی و عطا الله مهاجرانی می تونیم با نخستین پرواز برگردیم ایران!

مجری: شما چند سال پیش در مصاحبه با یک روزنامه در ترکیه گفته بودید پس از انقلاب در ایران آزادی ها نسبت به  دوران پادشاهی پهلوی بیشتر شده اما هنوز راه زیادی در پیش داریم میشه یک مثال بزنید؟

شیرین عبادی: بله مثلا در رژیم پهلوی من قاضی دادگاه بودم و هر روز صبح مجبور بودم برم دادگستری اصلا وقت آزاد نداشتم اما بعد از انقلاب  چون طبق قوانین اسلامی زن نمی تونه قاضی بشه من را از دادگستری بیرون انداختند و در خانه کلی وقت آزاد داشتم!

مجری: شما فرموده بودید اسلام با دموکراسی و حقوق بشر منافاتی نداره و آیت الله های ایران که از خشونت استفاده می کنند  
!تفسیر نادرستی از اسلام دارند، لطفا بیشتر توضیح بدید


!شیرین عبادی: درسته ! اونا از تفسیر المیزان استفاده می کنند اما این تفسیر یک کمی نامیزان است


!مجری : خب مگه در اسلام  ارث و شهادت زن نصف مرد نیست ؟ این از مصادیق تبیض جنسیتی و مخالف حقوق بشر است


!شیرین عبادی : میدونید شما باید معذوریت های من را هم درک کنید


مجری : اگه نلسون ماندلا مانند شما عمل کرده بود الان آفریقای جنوبی در کجای کار بود ؟ 



شیرین عبادی: امروز در آفریقای جنوبی هنوز سفید پوستان نژاد پرست سر کار بودند و نلسون ماندلا هم بدون اینکه یک روز زندان رفته باشه با پول سفید پوستان اصلاح طلب زندگی خوبی در اروپا یا امریکا داشت 


No comments:

Post a Comment