Monday, June 2, 2014

محسن نامجو فردی قابل ترحم و نشانه ی انحطاط فرهنگی بخشی از جامعه است



چند روز پیش ترانه ای از محسن نامجو, خواننده آنارشیست, به نام رضا خان شنیدم . متن این ترانه بسیار لمپن و فرومایه بود و با  واژه های رکیک مانند اخلاق سگ, تریاکی  و ننه به رضا شاه حمله شده بود تا جایی که حتا اعتراض برخی از مخالفان رضا شاه را نیز در فضای مجازی بر انگیخته است.

در جایی از ترانه گفته شده بود که مدرنیته را اخلاق سگ به ایران آورد و رضا شاه گفت م و سر مدرس زیر آب رفت . با خود اندیشیدم چگونه ممکن است خواننده ای که از دست شاگردان مدرس به مدرن ترین کشور دنیا گریخته است باید آنقدر شخصیتش مسخ شده باشد که هنوز از آورنده مدرنیته به ایران و پدر ایران نوین متنفر باشد و برای مدرس که نماینده قشر زالو صفت و ضد ایرانی آخوند است دل بسوزاند ؟

در جایی دیگر از ترانه, نامجو با حالتی پیروزمندانه از تغییر نام میدان فوزیه به امام حسین ابراز شادمانی می کند . آیا همین فرهنگ استثمار گر امام حسین و عاشورا نیست که موجب بدبختی نسل ما و از جمله خود نامجو شده است ؟ در جامعه ایران چه اتفاقی افتاده است که محسن نامجو که خود قربانی خرافات امام حسین است برای آن دست افشانی می کند ؟

در شرایط  تیره و تار کشورهای جهان همواره هنرمندان نقش بسزایی در بیداری مردم خود داشتند . محسن نامجو در جایی از ترانه که حکم اعتراض دارد می گوید :" رضا خان گفت چ چادر را برچیدند , گفت ک کشف حجاب شد ."
برداشتن  حجاب در واقع شکل ظاهری از یک رنسانس فرهنگی در جامعه ایران بود . رنسانسی که زن ایرانی را از اندرونی سیاه قاجاری آزاد کرد و پس از ١٤٠٠ سال احساس انسان بودن نمود و توانست پزشک و مهندس و آموزگار شود . در این میان لازم بود فردی نابغه مانند رضا شاه تابوی ١٤٠٠ ساله را در جامعه ای که با لچک مذلت خو گرفت بود بشکند.  با آمدن دادگستری مدرن به دستور رضا شاه دیگر کسی حق نداشت بدون حکم دادگاه با پرداخت ٢ ریال به آخوندی مانند مدرس زن بینوای خود را غیابی و طبق سنت پیامبر اسلام طلاق دهد . دستکم آزادی زنان برای محسن نامجو بد نشده چون نصف جمعیت سالن های کنسرت را زنان پر می کنند . حال چرا این فرد که امروز باید مشعل دار بیداری مردم کشورش در این روزگار تیره و تار باشد , حتا از یک فرد بسیار معمولی کوته بین تر و نادان تر است ؟ به نظر می رسد زیان های فرهنگی که در این ٣٥ سال جمهوری اسلامی به جامعه ایران زده است بسی بیشتر از پول نفت و اقتصاد خراب است. وقتی جامعه ای دچار سقوط فرهنگی شد خواننده آنارشیست آن نیز باید محسن نامجو باشد که بنگ بکشد و سوره الشمس را به عنوان ترانه بخواند و به مدرنیته و پدر ایران نوین ناسزا بگوید.


بله رضا شاه گفت د دادگستری مدرن آمد , گفت  آ آموزش و پرورش و دانشگاه آمد , گفت ث ثبت احوال آمد , گفت ب بورسیه خارج از کشور و بانک ملی و سپه آمد , گفت ف آرامگاه فردوسی و فرهنگسرا  آمد, گفت ح حافظیه آمد , گفت ن آرامگاه نادر شاه آمد , گفت پ یادبود پور سینا آمد , گفت ج جاده آمد , گفت ک کارخانه آمد.  اما ! اما هر چه گفت خ و ش اندکی خرد و شعور دربرخی از افراد خود ستیز و موالی فرهنگی شده نیامد که نیامد...





6 comments:

  1. چند مورد را فراموش کردید: رضا شاه گفت د دنیا و کائنات به وجود آمد، گفت ه هستی‌ هست شد، گفت ن نیستی‌ هست شد، گفت ک کوفته تبریزی به وجود آمد، گفت ک کلاه قرمزی از مادر زده شد و گفت م مزخرفات پا به عرصه وجود گذاشتند. از همه بهتر این که تا یک بار دیگر گفت ب بت سازی از شخصیت‌های تاریخی‌ و تا گفت ک کیش شخصیت هم ظاهر شدند. حالا پ، یعنی‌ پیدا کنید پرتقال فروش را.

    ReplyDelete
    Replies
    1. این مدل گفت ک فلان شد یا گفت چ بهمان شد را خود نامجو در ترانه اش گفته . به روش خودش پاسخش را دادم

      Delete
  2. بنظر نقد تنگ نظرانه اي مياد
    اول انكه گفتيد توهين شده ولي فراموش كردين كه يك هنرمند در انتخاب سبك كاريش بايد ازاد باشه واين مخاطبين هستند كه قضاوت ميكنند. هنرمند سياستمدار نيست كه بايد حرف زدنش كنترل شه
    ثانيا مگه بغيراز اين بود كه مدرنيته رو زوري تحت عنوان كشف حجاب به مردم عرضه كرد و تاوان همون رفتار گارد بسته مذهبيون به مدرنيته شد كه هنوزم گريبانگيرمونه...
    مگر بغير ازين بود كه مدرس و هزارويك فعال سياسي ديگه بدستورش كشته شدند
    نكته اينجاست كه شما مدرس رو پدر اين رژيم ميدونيد و بهمين دليل لياقت زندگي هم براش قائل نيستين بنده ميگم مدرس كه سهل است مصباح يزدي هم حق حيات داره و بايد ازاد باشه تا حرفشو بزنه
    به اميد اون روز

    ReplyDelete
  3. تلفیقی که تهدید شد و به تحلیل رفت ...
    او , تلفیق کرد و تلفیقی شد,

    تهدید بود و تهدیدی شد,

    و سرانجام , تحلیل شد و به تحلیل رفت...

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. خیلی سطحی نگاه کردید به این ترانه. خود نامجو گفت در مصاحبه ای که این فقط شوخی و خدمتی کوچک بوده در راستای نقد فرهنگ خودبزرگ بین و گذشته گرای ما ایرانیان. و اینکه نامجو داره تناقضات میدان انقلاب و سطحی شدن آن میدان را هم به طنز مطرح می کند. ربطی به تنفرش نسبت به رضاشاه یا مدرنیته ندارد. و اینکه نامجو آنارشیست نیست.

    ReplyDelete