Tuesday, February 5, 2013

بهرام مشیری پای تجزیه طلبان را به تلویزیون پارس گشود


میهمان برنامه مشیری در نخستین روز فوریه سال ۲۰۱۳، شخصی به نام رحیم رشیدی بود. رحیم رشیدی از اهالی کردستان است . در این  برنامه رشیدی بارها ایران را کشوری چند ملیتی خواند. رشیدی که در ابتدا لحن ملایمتری داشت  و خود را هوادار یکپارچگی ایران می نامید  طاقت نیاورد و در ۱۰-۱۵ دقیقه پایانی دم خروس از زیر بغلش بیرون زد و گفت :  چطور ممکن است که ۴-۵ میلیون مردم جمهوری آذربایجان برای خود ملت هستند و پرچم دارند و در سازمان ملل نماینده دارند اما  بیست و اندی آذربایجانی در ایران نداشته باشند؟  وی افزود چگونه ممکن است ۴-۵ میلیون کرد در عراق برای خود ملت باشند اما ۱۲ میلیون کرد در ایران باید قوم باشند ؟ رشیدی همچنین قاضی محمد تجزیه طلب عامل شوروی را که در مهاباد برای خودش جمهوری درست کرده بود را با جورج واشنگن در امریکا مقایسه کرد . وی حرکت قاضی محمد را شبیه ملی شدن صنعت نفت نامید . در تمام این مدت،  سخنان رشیدی با تکان دادن سر، بله بله گویان، درود بر شما یا سکوت بهرام مشیری همراه بود. بهرام مشیری در برنامه های پیشین خود نیز از قاضی محمد پشتیبانی کرده است و به نحو خنده داری کوشیده است اعلام جمهوری مهاباد توسط قاضی محمد را نشان از جمهور خواهی و آزادی خواهی او و در چهارچوب قانون انجمن ولایتی و ایالتی مشروطه توجیه کند. مشیری همچنین در زمینه سرکوب قاضی محمد با رشیدی همدردی کرد و گفت رییس قبیله ما علیمردان خان  بختیاری را نیز  در دوران رضا شاه سرکوب کردند.


سخنی با رحیم رشیدی : جناب شتر سواری دولادولا نمی شود 

آقای رشیدی تجزیه طلب نبودن در عمل است و نه در گفتار . هر چند که شما حتا در گفتار نیز سخنان تجزیه طلبی بر زبان می رانید  و نتوانستید  جلوی زبان خودتان  را بگیرید . چگونه با این سخنان متعصبانه و نادرست مردم ایران به شما اعتماد کنند و گوشت را این بار از دست گربه اسلام گرایان گرفته و تقدیم گربه قبیله گرایان کنند ؟ البته حساب مردم کردستان از دار و دسته شما جداست . دموکراسی با دروغ گویی و ملت سازی جعلی بدست نمی آید. شرط نخستین  اثبات پیمان شما به یکپارچگی ایران این است که دست از ملت سازی جعلی بردارید. از پرچم ملی ایران نگریزید، پیشاپیش برای مردم ایران نوع نظام آینده ایران را برنگزینید و پرچم یکی از استانهای ملوک الطوایفی کشور همسایه را بالای سر خود نزنید. البته هر انسان آزاده ای حق آموزش زبان مادری  در کنار زبان مشترک و ملی و داشتن رسانه های محلی را نمی تواند انکار کند. درضمن تبدیل شدن به ملت های کوچک و تحقیر شده که با سرپرستی پایگاه های نظامی کشورهای غربی یا روسیه اداره شوند مانند کردستان عراق یا  جمهوری آذربایجان هیچ افتخاری ندارد و موجب سر شکستگی آن ملتهاست و آن کشورهای کوچک همواره استقلال و امنیتشان بازیچه و در دست کشورهای بزرگتری است که این نسخه را برای آنها پیچیده اند. در ایران آینده هر ایرانی زیر چتر یک قانون اساسی مدرن صرف نظر از قومیت و جنسیت باید در خود ببیند که به هر موقعیتی برسد. سنت ها و فرهنگ های قومی در ایرانی که همه آنها بیش از ۹۰ درصد مشترکات فرهنگی دارند به غنای فرهنگ خواهد افزود، اما قبیله گرایی مانند دینگرایی در سیاست و اداره کشور یک چیز عقب مانده است.

سخنی با بهرام مشیری : 

جناب مشیری همه جهان می دانند که قاضی محمد عامل شوروی برای تجزیه ایران بود. شرح ملاقات های او با باقر اف در آذربایجان شوروی و نحوه برپا کردن جمهوری مهاباد زیر چتر نظامی شوروی چیزی نیست که شما تنها بدلیل  کینه با شاهان پهلوی آن را زیر فرش بزنی و تاریخ را تحریف کنی پدر جان . در ضمن رییس قبیله شما علیمردان خان بختیاری بر علیه دولت مرکزی شورید و بختیاری و شمال خوزستان را تصرف کرد.  آیا درد علیمردان خان دموکراسی بود ؟ در اثر این خیره سری علیمردان خان چند سرباز ارتش و تفنگچی بختیاری و همه ایرانی در یک برادر کشی کشته شدند ؟  اینکه خوانین بختیاری نگهبانی لوله های نفت انگلستان در خوزستان را می دادند و در برابر چندر غاز دولت انگلستان به آنها پرداخت می کرد و با خیال راحت نفت ما را چپاول می کرد، چه سرافرازی برای شما دارد پدر جان ؟ از تمام پول هایی که خوانین بختیاری از انگلستان گرفتند کجا در منطقه خود حتا دو خشت روی هم گذاشتند ؟ شما دلت به حال آبادانی سوخته است ؟

بهرام مشیری به دنبال چیست ؟

بهرام مشیری تنها بدنبال این است که چند نفر بیایند بگویند ریشه اختلافات قومی در ایران را رضا شاه گذاشته است . حالا در این میان چه اندازه به یکپارچگی ایران آسیب وارد شود و چه اندازه تحریف تاریخ صورت گیرد از دید مشیری اصلا و ابدا اهمیت ندارد چون هدف وسیله را توجیه می کند. گرچه اختلافات قومی در ایران به آن اندازه که قبیله گرا ها تبلیغ می کنند وجود خارجی هم ندارد.

روند تجزیه طلبی در ایران از سده ۱۹ میلادی با پشتیبانی دول روس و انگلیس  از حاکمان محلی پیش از تولد رضا شاه آغاز شده بود. چنانچه کامران میرزا و ال خلیفه که هر دو دست نشانده انگلستان بودند به ترتیب هرات و بحرین را از ایران جدا کردند. گناه  نابخشودنی رضا شاه در نزد قبیله گراها  این است که این روند را متوقف کرد و دیگر حاکمان محلی دست نشانده دول خارجی مانند شیخ خزعل را که در این راه گام بر میدانشتند را سرکوب کرد و دستکم این گربه  را برای ما نگاه داشت. گناه دیگر رضا شاه نیز این است که آموزش و پرورش همگانی به  زبان ملی  آورد وگرنه پیش از رضا شاه اصلا آموزش و پرورش همگانی و رسمی در کشور نبود که بخواهد به زبان  محلی یا ملی باشد . اتفاقا یکی از دلایل مخالفت های خوانین و از جمله رئیس قبیله بهرام مشیری با رضا شاه همین آموزش همگانی بود . زیرا از دید بسیاری از این خوانین رعیت را چه به سواد آموزی بود؟ رعیت باید  فحش و کتک می خورد و برای خان و ارباب طویله تمیز می کرد و بیگاری می نمود.  سواد دار شود رویش زیاد می شود.


شهبانو در میان زنان و مردان همگی با لباس کردی : رشیدی گفت در دروان پهلوی هر کسی لباس کردی می پوشید او را تحقیر می کردند . رشیدی ننگ بر تو و شرم بر کسی که از روی کینه شتری به تو بلند گو می دهد 



آبادان( پایین) و خرمشهر(بالا) پیش از انقلاب، که بسیار از کشورهای جنوب خلیج پارس آباد تر بود . شرم بر کسانی که با بی کفایتی جمهوری اسلامی می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و کشورمان را پاره پاره  کنند 



12 comments:

  1. بسر جان آزاده بودن و قایل بودن به حق آموزش به زبان مادری در عمل است و نه در گفتار! پس از کودتای انگلیسی رضا چاخان و مصادره تاریخ اقوام و سوزاندن مدارک و تاریخ و کتابهای آنان راهی جز جنگیدن برای حفظ مابقی ناچیز اداب و رسوم و زبان اقوام از دست نژاد پرستان پیرو فردوسی که از اولین تجزیه طلبان تاریخ این سرزمین مقدس بوده راه دیگری نیست.

    ReplyDelete
  2. کیرم توی کس شاهبانو و کون نه نت با شاه و ولیعهدت

    ReplyDelete
    Replies
    1. ادب طرفداران مشیری (تحصیلات مشیری : لیسانسه شیمی)ی

      Delete
  3. بهرام مشیری انسان فرهیختە و تاریخدان بینظیری است کە همە بینندگان و شنوندگان برنامەهایش بە این مسئلە واقف هستند. اما چونکە اینجا سخنانش بە نفع شما نیست، روشنگر نسل سوختە و غیرە خطابش میکنید!این هم نمونەای از درک شما از آزادی و دمکراسی است. آن دو عکس شهبانو هم نمیتواند دلیلی بر آزاد بودن لباس و زبان کردی باشد، زیرا من کە در زمان شاه بە دبیرستان میرفتم خودم شاهد بودم کە دانش آموزانی را کە لباس کردی بە تن داشتند، بە مدرسە راه نمیدادند و میگفتند تا لباست را عوض نکنی حق نداری داخل مدرسە شوی.کتاب کردی هم بشدت ممنوع بود حتی اگر کتاب شعر و رمان هم میبود! من یک کتاب اول ابتدایی بە زبان کردی کە از عراق آوردە بودند، بە دستم افتادە بودکە از ترس ساواک توی هزار سوراخ سنبە قایمش میکردیم!سخن بسیار است، ولی کو گوش شنوا؟ میفرمایید مردم کرد حسابشان از این افراد جداست و میخواهند همیشە ایرانی بمانند. اگر در فردای ایران بعد از رژیم فعلی، رفراندومی در کردستان برگزار شود (طبق اصول دمکراسی) و اکثریت مردم کرد رای بە جدایی از ایران و استقلال کردستان بدهند، آنوقت چە میگویید؟ میپذیرید یا لشکر کشی و کشتار مردم را ترجیح میدهید؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. جناب شما انگار برای دسته کورها سخن می گویی . اون قضیه لباس اصلا مربوط به پوشیدن و نپوشیدن لباس کردی در مدرسه نبود . در تمام ایران تمام دانش آموزان لباس فرم داشتند . پسران شلوار توسی و پیراهن خاکستری و در مورد دختران دامن به جای شلوار با همان رنگ ها. حتا کسی نمی توانست مثلا پیراهن قرمزیا سفید بپوشد و او را به خانه می فرستادند تا با همان لباس فرم بیاید ! لابد یکی دیگر از ستم های شاه این بود که نگذاشت پزشکان در کردستان به جای رو پوش سفید با لباس کردی به بیمارستان بروند.؟! درباره بقیه موارد با شما حرفی ندارم زیرا کسی که یک چیز آشکار را اینگونه تحریف می کند دیگر به درستی خاطرات شخصی اش اصلا نمی شود اعتماد کرد. پیروز باشید

      Delete
  4. نکته قابل توجه این بود که ایشان قاضی محمد (که نوکر شوروی و استلین بوده) را با جرج واشنگتن و شاه را با استعمار انگلیس مقایسه کرد شرم شرم. اقای رحیم رشیدی من که مازندرانی هستم نمیتوانم با لباس محلی وارد اداره یا دانشگاه بشوم که البته نباید هم راه بدهند باید با لباس رسمی وارد شد . در اروپا که انقد سنگش را به سینه میزنی لباس های ۱۰۰ سال پیش را هم در ادارات و مدارس نمیتوانند بپوشند

    ReplyDelete
    Replies
    1. دوست گرامی نادانی و سطحی نگری این جماعت واقعا آدم را شگفت زده می کند . طرف آزادی را در این می بیند که با زیر شلواری به مدرسه و دانشگاه برود و کسی چیزی نگوید . در تمام اروپا و امریکا کارمند رسمی و دانش آموزان با لباس رسمی به کار و مدرسه می روند . کجای دنیا به جز این مملکت خراب شده ما درک عده ای از آزادی این اندازه سطحی و مسخره است؟ پدرم می گفت وقتی انقلاب شد عده ای خوشحال بودند که می توانند آزادانه روی چمن راه بروند. مشیری که شب و روز جنجال به پا کرده که هیچ کسی سواد مناظره با من را ندارد حتا نتوانست پاسخی کوچک به این همه دروغ و تحریف و جعل کاری یک فرد بیسواد مانند رشیدی بدهد

      Delete
  5. ZENDE--BAD--JOMHOURI;YE--FEDERAL--DAR--IRAN--<MORIS1315@GMAIL:COM--ALBATE---MESSLE--F-R-GERMANY--WA-YA--USA--WA--YA--F-R-AUSTRIA---WA--YA--F-R-SWISS--

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. لر بدبخت ..تا 20 سال پیش مثل سگ در سوراخ های کوهای ایذه وباقملک زندگی سگی داشتی تازه چند سال است که زمین رو کشف کردید حتی روی زمین رو پر از باکتری کردید میکروب و بوی گند شماها برای تمام انسانها خطرناک است!
    ....
    [از قول يک عرب پن ايرانيست نامحترم]

    ملاحضه ميکنيد!؟
    اينهايي که اينچنين ستمکارانه آخرين آجرهاي اعتماد بنفس را در درون جوانان کورد و لر و عرب و آذري فروميريزند حتي يک نفرشان فارس زبان نيست!
    فارسها شيره ي کودکي من و امثال مرا مکيده، بار خود را بسته، بجاي اين چرنديات در دانشگاههاي درجه يک نيويورک و واشنگتن و لندن و پاريس فيزيک کوانتوم ميخوانند و کمترينشان با تقليد ار اسلاف خويش و به اميد نشستن بر اريکه قدرت در ملک پدري و از رعيتهاي خان نژادشان، در لوس آنجلس مدير VOA و يا شبکه هايي مانند انديشه شده و از هم اکنون به قصد هموار کردن راه بازستاني سهم خرمنشان، مزدوراني از ميان مليتها به کار گماشته و به هتاکي واداشته اند!
    از آنها هم کمتر و فقيرترين فارسها شبکه هاي غيرسياسي اي دارند و با دعوت خواننده هاي آباداني و سنندجي و تبريزي و ... و تاکيد بر اين نکته که آنها درسته لر نفهم و ترک خر و کورد کوهيند اما در ولنجک تهران بدنيا امده و تضمين ميکنيم آدم شده اند! در حال فرهنگ سازي هستند!

    ReplyDelete
  8. يک ملت استعمارگر، سودجو و فرصت طلب در اولين فرصت پيش رويش دانه دانه کالبد تمدنهاي بزرگ تاريخ، از ميدياي کوردها و تمدن بزرگ دشتهاي مزوپتاميا و آشوريان و ايلاميان گرفته تا تمدن مصر و فينيقيان و هند و چينيان و هولاکو و يونان را چلوند؛ به بيابان خشک داشته هاي خود چکاند(اگر بود دزدي چرا!؟) و پيکر پوکيده آنان را بي هويت پرت کرد!
    و در ميان آن بي هويتان باز فرصت طلباني سودجو آخرين واژه هاي حاوي معني را از پيکر پوکيده ساير اعضاي خود دزديده، به هويت واقعي خود پشت کرده، جذب هويت پرزرق و برق اما جعلي و مصنوعي ابرمنفعت طلبان شده و به اميد گدايي و پادويشان باند و دسته به هم ميزنند؛
    کوردهاي پن ايرانيست!
    عربهاي پن ايرانيست!
    آذريهاي پن ايرانيست!
    ...
    ..
    .
    نيست هميشه در ناز و نعمت بوده اند، يک بار هم به مغزهاي توسعه نيافته اشان خطور نميکند؛ اختلاف بين بمبهاي بخاريهاي نفتي در مدارس کودکان سرزمين خود و سيستمهاي پيشرفته گرمايشي و سرمايشي در هسته استعمار!

    ReplyDelete
  9. کیرم تو وجب به وجب خاک تخت جمشید

    ReplyDelete