Saturday, September 8, 2012

به واقعیت پیوستن خواب شاپور اول ساسانی درباره حمله تازیان

زانو زدن والرین امپراتور روم در برابر شاهپور اول شاهنشاه ایران 



شاپور اول  پادشاه ساسانی شرح زندگانی خود را در چند کتیبه نوشته که بخشی از آن درباره  یک شب پیش از جنگ با هپتال ها در شمال ایران چنین است :  شب پیش از جنگ در خیمه ام کمی خوابیدم تا فردا در میدان خسته نباشم. در خواب دیدم که تازیان از دروازه غربی تیسفون وارد شدند و سپس به کاخ حمله کردند. من در روی تخت نشسته بودم اما نمی توانستم حرکت کنم . تازیان به چپاول و ویران کردن پرداختند و دو تن از دخترانم به نام کیهان و ناهید را با خود بردند. هر چه فریاد زدم نگذارید دختران را با خود ببرند کسی صدایم را نمی شنوید . با حال بدی از خواب پریدم. نمی دانم چرا چنین خوابی دیدم . ما با تازیان هیچ جنگی نداریم و آنها آنقدر مهم نیستند که خطری برای ما باشند. خواب را برای خواب گزاران گفتم . آنها گفتند که در زمان شما هیچ خطری از سوی تازیان نیست اما ممکن است در زمان جانشینان شما اتفاق بیافتد . به هر روی من در آن زمان دختری نداشتم اما در آینده نیز نام دختران خود را ناهید و کیهان نگذاشتم و به تازیان نیز احساس خوبی نداشتم .... خواب شاپور اول ۴۰۰ سال پس از آن درست از آب درآمد ... برگرفته از کتاب سرزمین جاوید 

No comments:

Post a Comment