Tuesday, April 16, 2013

مهدی خزعلی: اینشتین نظریه نسبیت خود را در قرآن، نهج­ البلاغه و بحارالانوار باقرمجلسی دیده است



مهدی خزعلی نوشته ای را در سایت خود قرار داده بود که بخشی از آن در زیر آورده شده است. گرچه خزعلی پس از مدتی آن را از سایت رسمی خود پاک کرد، اما  ردپای آن در فضای مجازی به جای مانده است. همچنین پس از انتشار آن افرادی از جنبش سبز به او اعتراض کردند و خزعلی برای توجیه نوشته خود نقل قول هایی از دکتر حسابی درباره خداشناسی اینشتین آورده که به نظر ساختگی و غیر واقعی می رسد که آن نیز در پایان نوشتار آورده شده است. 

و اما نوشته خزعلی :

سند رسمی نامه نگاری اینشتین با آیت الله بروجردی آلبرت اینشتین در رساله­ ی پایانی عمر خود با عنوان : "دی ارکلرونگ" یعنی "بیانیه"  ، که در سال ۱۹۵۴ ( =۱۳۳۳ش ) آن را در آمریکا و به آلمانی نوشته است اسلام را بر تمامی ادیان جهان ترجیح می­دهد و آن را کامل­ترین و معقول­ترین دین می­داند. این رساله در حقیقت همان نامه نگاری محرمانه­ ی اینشتین با آیت­ الله بروجردی (فوت ۱۳۴۰ ش = ۱۹۶۱ م) است که توسط مترجمین برگزیده­ ی شاه ایران و به صورت محرمانه صورت پذیرفته است. اینشتین در این رساله "نظریه نسبیت"خود را با آیاتی از قرآن و احادیثی از نهج­ البلاغه و بیش از همه بحارالانوار علامه­ ی مجلسی (که از عربی به انگلیسی و … توسط حمیدرضا پهلوی (فوت ۱۳۷۱ ش) و … ترجمه و تحت نظر آیت الله بروجردی شرح می­ شده تطبیق داده و نوشته که هیچ جا در هیچ مذهبی چنین احادیث پر مغزی یافت نمی­شود و تنها این مذهب شیعه است که احادیث پیشوایان آن نظریه پیچیده “نسبیت” را ارائه داده ولی اکثر دانشمندان نفهمیده ­اند. از آن جمله حدیثی است که علامه مجلسی در مورد معراج جسمانی پیامبرنقل می­کند که : هنگام برخاستن از زمین دامن یا پای پیامبر به ظرف آبی می­ خورد و آن ظرف واژگون می­شود. اما بعد از این که پیامبر از معراج جسمانی باز می­ گردد مشاهده می­ کند که پس از گذشت این همه زمان هنوز آب آن ظرف در حال ریختن روی زمین است … اینشتین این حدیث را از گرانبهاترین بیانات علمی در زمینه­ ی “انبساط و نسبیت زمان” دانسته و شرح فیزیکی مفصلی بر آن می­ نویسد...

توجیهات شگفت انگیز خزعلی و آوردن سخنانی از قول دکتر حسابی درباره خداشناسی اینشتین:

این مطلب اینشتین در سایت حضرت آیت الله العظمی بروجردی (قدس سره) منتشر شده است، چه اشکالی دارد که اینشتین در باره فرضیه نسبیت که دنیا باورش نداشت در احادیث شیعی شاهد مثالی یافته و معجب شده و ایمان بیاورد؟! چرا آنرا دور از ذهن می دانیم؟ چرا با هر چه رنگ دینی دارد جنگ داریم؟!
دوستان؛ من هم عضوی از این جنبش هستم و شهروند ایرانی، اما معتقد به باورهای دینی و اهل دعا و راز و نیاز، من خدا را در تمامی آنات دیده ام، من خدا را در بستر عشق فهمیده ام و خدا را زیر تیغ جراحی کشف کرده ام، من می دانم اینشتین چه می گوید!
من شخصاً ناهاری مهمان پروفسور حسابی بودم و خاطرات زیبایی از باورهای الهی اینشتین از زبان پروفسور شنیدم، یک خودکار خودنویس هم هدیه پروفسور بود که به یادگار نگاه داشتم!

پاسخ خزعلی به یکی از هوادارن جنبش سبز که به نوشته او اعتراض کرده است 
دیدگاه انیشتن درباره خدا :

دیدگاه اینشتین درباره خدا که در زیر آورده شده، نشان می دهد که اینشتین به معجزه باور نداشته است و بنابراین تمام معجزاتی که در کتابهای دینی  و از جمله قرآن به پیامبران نسبت داده شده از دید اینشتین دروغ است . حال چگونه مهدی خزعلی گمان کرده است اینشتین اسلام را کاملترین دین می دانسته در حالی که در کتاب دینی اسلام یعنی قرآن معجزاتی از قبیل تبدیل شدن عصا به مار ، حرف زدن سلیمان با مورچه و پرنده و از اینگونه سخنان زیاد است ؟ اگر دکتر حسابی به خزعلی گفته باشد اینشتین به معجزات کتاب دینی مسلمانان باور نداشت این خاطرات برای مهدی خزعلی زیباست یا این که خزعلی از خود داستانی سرهم کرده است ؟

اینشتین : معجزه یک افسانه است . ( کتاب تولدی دیگر -شجاع الدین شفا)









2 comments:

  1. سلام ، از تایید یا رد هرچیز و هرکس که بگذریم، فکر می کردم که دیدن معجزه اصلا کار سختی نیست ، و خدا ناباوری را برای عصیان و وجه تمایز خنده دار یافتم ، خدا ناباورانی می شناسم که هنوز خود را نجسته اند و دیندارانی که چشم دل کور کرده اند

    ReplyDelete
    Replies
    1. درود توحید گرامی ،
      اینجا حرفی از درستی و نادرستی معجزه نیست . سخن این بود که اینشتین به معجزه هیچ باوری نداشته است . البته پرسشی که من از شما دارم این است که چرا برای هیچ معجزه ای در تاریخ شاهدی با اسم و رسم وجود ندارد ؟

      Delete